Yahoo! Sports - Golf News

Thursday, February 10, 2011

Aku & Golf / My Golf Life - Part 2

My golf life start to grow deep in my heart....

Hi, hari ni aku nak sambung citer dunia golf ku. Since that day aku mula menjinak jinakan diri dalam sukan golf. Selepas gaji aku masuk terus aku call member ajak pegi cari kayu golf or they call it 'set golf'. Pada masa tu aku takde budget besar nak cari club yang baru...lagipun baru nak belajo...kang tak jadi main membazir je beli mahal2. So penyelesaiannya carila 2nd hand or beberapa hand asal club dia ok dan taklah old school sgt. Kawan aku ajak pegi cash converter kat KJ utk cr club.

Before any further, let me share with u my knowledge in golf club or golf set. Apa itu set golf? Set Golf terdiri daripada 14 btg golf club (that's in the rules of golf). Kita tidak dibenarkan membawa club lebih dari 14 btg. Anda boleh disqualified dalam tournament. (Our golf life full of ethics and  learning of new thing everyday)

Kebiasaannya ape club yang kita perlu bawa dlm set golf kite?

1. Driver...bukan lesen memandu tapi driver ni club yang plg besar di antara yang lain. Terdapat banyak jenis di pasaran, antaranya yang top di pasaran dan kebanyakan golfer M'sia pakai seperti Titlies, Taylor made, Clevlend

2. Wood...bukan kayu tapi wood ni club head dia kecik sikit dari driver...di ada dari wood 3 paling panjang dan setakat yg aku tau ada sampai wood 9 ada di pasaran. Tapi kini ada hybrid, ianya kecik lagi dari Wood.

3. Iron set...terdiri dari iron 3 hingga 9 plus pitching wedge and sand wedge. Disamping itu ada wedge tambahan yang digunapakai untuk melengkapkan set mengikut keperluan seseorang golfer. Contohnya Approach wedge, Gap wedge and Lob wedge. Iron set terdapat dua jenis shaft iaitu graphite ataupun steel shaft. Nape ada banyak batang dlm iron set ek? Ha, ini kerana setiap btg iron telah direkabentuk loft masing2 dan panjang shaft berbeza yang mana ianya direkabentuk untuk range of distance bg setiap no iron.
Disamping itu ada juga kategori iron set untuk beginner, medium dan pro. Ianya berbeza pada blade pada setiap iron tersebut. Nanti saya upload gambar rajah apa itu loft, lie, blade, club face, shaft dan pelbagai lagi part of iron u need to know. Bukan apa apabila u tahu semua ini ia dapat membantu anda tahu punca masalah pukulan anda tak menjadi mungkin disebabkan oleh golf club. Di lain post saya akan share pada anda bagaimana dan apakah item yang u nak cek iron set anda. Lets the club do for your golf life better.

4. Lastly senjata penting dalam set golf kena ada adalah Putter. Apa tu? Ok bila bola u dh di green, anda kena masukkan bola ke dalam lubang so u need to putt. Ada pelbagai brand dan rekabentuk putter kini seperti Cameroon, Nike dan lain2 lagi. Dalam tour ada pro pakai dua jenis iaitu long putter dan normal putter. Ianya bergantung kepada keserasian golfer itu sendiri. Next time aku cerita apa yang perlu anda tahu pasal pemilihan putter dan apa ciri2 putter yang perlu anda tahu untuk mendapat skor yang terbaik.
Itulah serba sedikit cerita pasal golf set yang basic anda perlu ada dan tahu sedikit sebanyak. Tunggu post Aku&Golf-Part 3 bagaimana aku mula belajar bermain golf?

After you understand all these u will see your golf life much more fun and you will love golf more...

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...